V pátek 13. prosince se žáci třídy 3. B Michal Janírek, Ondřej Zapalač, Tereza Novosadová a Marcela Jaroňová zúčastnili na Ekonomické fakultě VŠB v Ostravě-Porubě soutěže pro žáky středních škol zaměřené na vytvoření a obhajobu Business plánu.
V dvouhodinovém limitu dostalo všech 8 týmů (OA a gymnázia z Ostravy, Třince, Bohumína, Karviné) za úkol navrhnout podnikatelský plán dle přesně stanovených kritérií na založení firmy, která bude nabízet produkty nebo služby s minimálním dopadem na životní prostředí. Fungovat měla v souladu s principy cirkulární ekonomiky např. recyklace a opětovného využití materiálů. Komise hodnotila originalitu nápadu, cirkulární přístup, praktičnost a proveditelnost.
Následně měl každý tým za úkol před všemi účastníky ve stanoveném limitu 4 minuty jasně, strukturovaně a atraktivně svůj podnikatelský plán prezentovat, obhájit a odpovědět na dotazy čtyř vyučujících z katedry podnikové ekonomiky, ekonomie, financí a marketingu. Naši žáci profesionálně obhájili svůj záměr výroby recyklovatelných kelímků na kávu. Jejich výstup byl velmi propracovaný, prezentace zdařilá, a navíc si udělali rychlý zákaznický průzkum přes Teams, kde zapojili své spolužáky na naší škole a výsledky komentovali na vytvořených grafech.
V druhé části soutěže se proti sobě utkaly týmy z jednotlivých škol ve znalostech z ekonomie, financí a všeobecného ekonomického přehledu v rámci soutěže Kahoot, kde rozhodovala rychlost a správná volba odpovědí z 20 otázek. Úspěšnost byla 85 % a přinesla týmu druhé průběžné místo.
Poslední část soutěže byla pro všechny týmy značně náročná. Museli vyluštit 4 indicie, které byly různými způsoby zašifrovány v textu a ukrývaly jednotlivé nápovědy směřující k výsledné odpovědi. Text byl například napsán pomocí mobilního telefonu ve stylu starších tlačítkových klávesnic nebo byla použita Caesarova šifra aj. Za pomoci AI, vyhledávačů aj. se našim žákům podařilo jako třetím v pořadí všechny nápovědy odkrýt.
Ze soutěže si odváží zasloužené druhé místo, kdy prvenství jim uniklo o pouhý jeden bod. Zaslouží si velkou pochvalu za odhodlání, obrovské nasazení a přípravu, kterou soutěži věnovali na úkor svého času. Zároveň patří poděkování všem vyučujícím, kteří jim byli nápomocni po stránce odborné, ale také projevili vstřícnost k uvolnění z jejich vyučovací hodiny nebo poskytli cennou radu.
Věřím, že účast a výborné umístění bude inspirativní pro ostatní žáky a soutěž si najde své následovníky.
Ing. Alena Stibůrková